If You’re Seeing This It’s Too Late: Moving Images from Toronto (and Beyond)

Programmed by Clint Enns. Presented by Visions at la lumière collective in Montréal, Québec on July 13, 2017. 

If You’re Seeing This It’s Too Late is a small sampling of experimental works made in and around Hollywood North. Unlike films made in the Hollywood studio system, the selection of works in this survey are made by moving-image artists who are free to pursue their own personal visions. These works offer a glimpse into the formal and personal obsessions of those who now reside in (or near) La Ville-Reine.

Through a VHS tape found in a suburban thrift shop, Brian Random’s readymade, Untitled, presents the struggles faced by a difficult neighbour. Similarly, Brian Kent Gotro’s Post Card makes use of a found object, a post card, in order to reveal an entirely different kind of struggle. A one-sided letter is the also at the heart of Serena Lee’s Stretto – In the work, the author sends a letter to an uninvited houseguest, presenting a humorous yet sapient mediation on interspecies cohabitation. Living in close proximity to others is not always easy, as further demonstrated by Benjamin Edelberg in his unsettling Townhomes Scare Me, a work constructed from images (and text) found in a childhood journal produced as an attempt to cope with anxiety

“Where are you?” Katrina Orlowski’s You Are Here attempts to answer this question by transforming the personal into the collective through the use of the universal “U.” As you think about collective memory, you suddenly remember the melancholia you experienced the first time you saw the Smashing Pumpkins play – Christine Negus’ I’ve been waiting to smile for a long time is a film “filled with as much pain as Billy Corgan,” combining simulated castration, those highly anticipated moments that just fail to deliver, and the pain every child of the 90s feels when they realize Danny Tanner moonlights as a smutty comedian.

German transplant Henning Frederik Malz’ John’s Desire is a sophisticated VHS supercut, gleaned entirely from film distribution company logos. This work should immediately resonate with cinephiles who have let these film industry logos wash over them at the Festival of Festivals. From the origins of the universe to corporate mindshare. In Tracking Sasquatch (field report #4), Christina Battle continues her search for the elusive Sasquatch in Google Earth, an equally branded media that offers military surveillance technologies from the comfort of the home. Finally, in Untitled, 1925 (Part 2), Madi Piller searches the landscape for something more personal. The film traces her grandfather’s voyage through the highlands of Peru in an attempt to see the world as he would have.

Si vous voyez ceci, il est trop tard consiste en un échantillon d’oeuvres expérimentales réalisées à Toronto surnommée “Hollywood North” et aux alentours. Contrairement aux films produits au sein de l’industrie du cinéma hollywoodien, ces oeuvres sont réalisées par des artistes de l’image en mouvement libres d’explorer leur propre vision. Ces oeuvres offrent un aperçu sur les obsessions formelles et personnelles de ceux qui résident à La Ville-Reine, où à proximité.

À partir d’un bande VHS trouvée dans une friperie de banlieue, le film readymade Untitled de Brian Random présente des luttes dans un quartier défavorisé. De façon similaire, l’utilisation d’un objet trouvé, une carte postale, dans Post Card de Brian Kent Gotro révèle une toute autre lutte. Une lettre sans destinataire est au coeur de Stretto réalisé par Serena Lee. Dans cette oeuvre, l’auteure envoie une lettre à un visiteur désinvité révélant une méditation ironique, et tout à la fois judicieuse, sur la cohabitation inter-espèces. Vivre en très grande proximité avec d’autres n’est pas toujours facile comme le démontre Benhamin Edelberg dans son troublant Townhomes Scare Me; un film construit d’images (et textes) trouvées dans un journal d’enfant, un exutoire pour faire face à l’anxiété.

Où êtes-vous ? You Are Here de Katrina Orlowski propose de répondre à cette question en transformant le personnel en collectif. Alors que vous pensez à la mémoire collective, vous vous souvenez soudainement de la mélancolie que vous avez ressentie la première fois que vous avez assisté à un concert de Smashing Pumpkins. I’ve been waiting to smile for a long time de Christine Negus est un film rempli de douleur propre à celle de Billy Corgan, conjuguant une castration simulée, des attentes déçues et la douleur ressentie par chaque enfant des années 1990 qui réalise que Danny Tanner n’est qu’un piètre acteur.


John’s Desire, réalisé par le cinéaste originaire d’Allemagne Henning Frederik Malz, est un montage habile des logos de compagnies de distribution de films se trouvant sur des bandes VHS. Cette oeuvre résonnera immédiatement auprès des cinéphiles qui les auront vus et revus au sein du Festival des festivals. De l’origine de l’univers au mindshare corporatif. Dans Tracking Sasquatch (field report #4), Christina Battle poursuit sa quête de l’insaisissable sasquatch sur Google Earth, un média de taille qui vous offre des moyens de surveillance militaires. Finalement, dans Untitled, 1925 (Part 2), Madi Piller explore le paysage à la recherche de quelque chose de plus personnel. Le film retrace le voyage de son grand-père dans les régions montagneuses du Pérou et tente de reconstituer une vision du monde propre à celui-ci.

Program:

Untitled | Brian Random | 2015 | 6 min. | VHS->DV
Post Card | Brian Kent Gotro | 2014 | 5 min. | DV
Stretto | Serena Lee | 2016 | 7 min. | DV
Townhomes Scare Me | Benjamin Edelberg | 2014 | 3 min. | super 8->DV
You Are Here | Katrina Orlowski | 2017 | 16 min. | DV
I’ve been waiting to smile for a long time | Christine Negus | 2017 | 3 min. | super 8->DV
John’s Desire
| Henning Frederik Malz | 2011 | 4 min. | DV
Tracking Sasquatch (field report #4)
| Christina Battle | 2016 | 9 min. | DV
Untitled, 1925 (Part 2) | Madi Piller | 2016 | 9 min. | 16mm->DV